Kosmetik- och hygienföretagen har korat vinnarna i Swedish Beauty Awards 2020

I april 2020 korades vinnarna i Swedish Beauty Awards, en tävling som branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) arrangerar årligen. När årets gala blev inställd på grund av rådande coronapandemi fick vi hitta kreativa lösningar för att hylla de vinnande produkterna och varumärkena med pompa och ståt. Det resulterade i en vinnarvecka på sociala medier med större fokus på enskild vinnare!

Swedish Beauty Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda tillställning för skönhet och kosmetik. För trettonde året i rad arrangerades tävlingen för att uppmärksamma och belöna de skönhetsprodukter som utmärkt sig mest under året som gått. 

Tävlingen fick ett positivt gensvar med över 400 anmälda produkter från organisationens medlemmar, varav 116 nominerades. Totalt korades 29 vinnare inom kosmetik och hårvård. Samtliga produkter har testats av vår eminenta och handplockade jury som noggrant gjort en individuell bedömning utifrån ett flertal parametrar. Den glamourösa galakvällen, fylld av inre och yttre skönhet, förflyttades till sociala medier och pressrum där de vinnande produkterna hyllades. 

– Juryarbetet har varit utmanande, med många fantastiska produkter har det varit en utmaning att enbart utse en vinnare i varje kategori. Juryn gjorde ett mycket bra arbete, säger Anneli Håkansson, projektledare Look Good Feel Better och Swedish Beauty Awards.

Kosmetik- och hygienföretagen är högst delaktiga i branschens utveckling och vägleder medlemmar inom kosmetik- och hygienindustrin. Genom proaktivt arbete och hög närvaro verkar KoHF för en väl fungerande industri.

– Vi bidrar till att säkerställa trygga produkter från våra medlemmar och att produkterna uppfyller alla lagar och regler som omger dem. Såhär i kristider har vi arbetat mycket med att påverka myndigheter att förenkla regler för desinfektionsprodukter för att de medlemmar som säljer sådana produkter snabbt ska kunna skala upp produktionen, berättar Olof Holmer, VD på KoHF.

_____________________________

Om juryarbetet
Samtliga produkter har testats av vår eminenta och handplockade jury som noggrant gjort en individuell bedömning utifrån följande parametrar; känsla och konsistens, att produkten uppfyller vad den lovar, design, förpackning, användarvänlighet, doft, innovation samt nyskapande. Efter testperioden skickades resultaten till KoHFs kansli där betygen sammanställdes och räknades ihop. För att visa på ytterligare objektiv bedömning och att ingen kan favorisera någon speciell produkt eller varumärke eliminerades den högsta och lägsta domarsiffran vid slutsammanställningen för respektive produkt. Alla produkter som nominerades har genomgått granskning av KoHF.

Fotograf samtliga vinnarbilder: Vass Kommunikation, Johan Gustafsson (G40studio).

Om Swedish Beauty Awards

Swedish Beauty Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda tillställning för skönhet och kosmetik. Varje år i april följer hela skönhetsbranschen, som omsätter drygt 20 miljarder kronor* bara i Sverige, de svenska nomineringarna av det senaste årets produkter. * Drygt 20 miljarder SEK 2018 enligt Cosmetics Europe

Föregående
Föregående

Samarbetet mellan Voady och KoHF grundas på lika värderingar och en vilja att bidra till skönhetsbranschen

Nästa
Nästa

Swedish Beauty Awards 2020 vinnarvecka, fredag 24 april