Årets Kosmetikexportör 2019

Sveriges viktigaste tävling för skönhetsbranschen, Swedish Beauty Awards, delar i år ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden.

 

Under årets upplaga av Swedish Beauty Awards kommer KoHF för första gången att dela ut ett pris i kategorin Årets Kosmetikexportör, det vill säga det svenska företag som har lyckats bäst på skönhetsindustrins marknader utanför Sveriges gränser.

Priset kommer att delas ut på galan den 10 april av Sveriges regerings och Utrikesdepartementets representant - utrikeshandelsminister Ann Linde.

Nedan finner ni de 4 nominerade företagen:

 
Maria Nila SBA.jpeg

Maria Nila

Det känns otroligt roligt att det är just 2019 som Maria Nila nomineras till årets kosmetikexportör. I och med den pågående lanseringen i Nordamerika tillsammans med Beauty Systems Group, som följs upp av lanseringar i flera stora skönhetsmarknader runt jorden, så är det just i år då Maria Nila går från att vara ett nordiskt varumärke i Europa till att på riktigt bli ett globalt varumärke. Med denna nominering tar vi ännu ett steg på vägen mot vår vision om att bli en världsledande aktör och förebild inom hållbar skönhet. – Henrik Widman, Head of Export, Maria Nila

IDUN_Makeup_small.jpg

IDUN Minerals

”Vi är så klart både stolta och glada över att bli nominerade i denna nya kategori. Exporten är en utmaning då vi kommunicerar med så många olika människor, språk och kulturer. Samtidigt ska du ha ett intressant och skalbart koncept som tillför något nytt. Vi tror att det finns god potential i Swedish Beauty (S-Beauty) och ser gärna att fler svenska företag börjar exportera” - Göran Agardh, vd, IDUN Minerals

johanoalmedcrew.jpg

c/o Gerd

”Vi är så oerhört glada över nomineringen till Årets Kosmetikexportör. Det är med stolthet vi ser att vårt varumärke c/o Gerd växer internationellt.” - Johan Wikström, vd, c/o Gerd

zSSo70XI_jpeg.jpg

Verso Skincare

Versos ambition har sedan starten varit att ta plats på en internationell spelplan med effektiv, kliniskt testad hudvård i enkla och minimalistiskt designade förpackningar med ett tydligt skandinaviskt ursprung. Vi ville introducera ett nytt förhållningssätt till hudvård som uppmuntrar kunden att använda färre men effektivare produkter. I en värld där tid är en bristvara, valmöjligheterna oändliga och miljön kräver genomtänkta handlingar tror vi att ett hudvårdsmärke som erbjuder ”less is more” behövs mer än någonsin. -  Lars Fredriksson, grundare, Verso Skincareers