Kosmetik- och hygienföretagen kvalitetssäkrar branschen

Swedish Beauty Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda tillställning för skönhet och kosmetik. I årets tävling deltog över 400 produkter inom kosmetik och hårvård, från organisationens medlemmar, varav 116 nominerades och 29 korades som vinnare. Bakom beslutet står en eminent och handplockad jury som noggrant gjort en individuell bedömning utifrån ett flertal parametrar. Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har även bedömt och kvalitetssäkrat varje enskild produkt utifrån gällande lagstiftning. Vi har intervjuat Peter Jansson, sakkunnig gällande tekniska och regulatoriska frågor på KoHF, om juryns omfattande arbete.

Tävlingen syftar till att uppmärksamma och belöna de skönhetsprodukter som utmärkt sig mest under året som gått. Att bli nominerad och korad som vinnare är en kvalitetsstämpel inom branschen. Kosmetik- och hygienföretagen är högst delaktiga i branschens utveckling och vägleder medlemmar inom kosmetik- och hygienindustrin. 

– Mitt arbete som sakkunnig gällande tekniska och regulatoriska frågor, det vill säga allt som rör lagkrav på kosmetiska produkter, innebär främst att vägleda och utbilda våra medlemmar direkt i enskilda dialoger, via vårt nyhetsbrev eller via våra utbildningar, berättar Peter. 

Bedömning av tävlingsbidragen till Swedish Beauty Awards
Vid bedömningen av samtliga nominerade och vinnande produkter har Peter särskilt tagit hänsyn till tre direkt applicerbara lagar; EU-förordningarna om kosmetiska produkter (1223/2009: bland annat om märkning och innehåll) och om marknadsföringspåståenden om kosmetiska produkter (655/2013) samt den svenska förordningen (2013:413) om bland annat språkkrav om kosmetiska produkter som säljs till den svenska konsumenten. 

– Vissa lagkrav är tämligen svartvita, medan andra mer är en gråzon. Min roll vid bedömning av tävlingsbidragen till Swedish Beauty Awards är att informera de tävlande om jag och KoHF bedömer att någon del av märkningen på produkterna är, eller kan bedömas vara, tveksam sett till de nämnda reglerna, berättar Peter.

Tydliga exempel gällande lagkrav
KoHF har förståelse för att företag kan tycka att regelverket är svårt att tolka. Vi vill uppmärksamma och förebygga vanligt förekommande felaktigheter genom att nämna några riktlinjer här nedan. 

  • När man säljer produkter, oavsett vilka, ska man inte vilseleda konsumenten och inte heller agera aggressivt mot konkurrenter. Det förekommer t.ex. att företag felaktigt använder ”fri från” om ingredienser som är både lagliga och oberoende värderade som säkra. Det förekommer också att man antyder att produkterna inte är testade på djur (”cruelty free”). Det är ingen produktfördel, utan lagkrav, och ska alltså förstås inte användas

  • Anvisningar om användning eller varningstexter ska vara angivna på svenska

  • På brandfarliga produkter ska det finnas brandfarlighetsmärkning, och för många aerosoler (trycksatta produkter) räcker det inte enbart med piktogram ("flamman"), utan det ska även finnas signalord (t.ex. "Varning") på svenska

  • Produkter som importeras ska anpassas till EU:s krav, det gäller t.ex. solskyddsmedel där det ska finnas en SPF-märkning för att ange skydd mot solens UVB-strålar och märkning för att deklarera att prdukten uppfyller kraven om UVA-skydd. Anvisningar om hur man använder solskyddsmedel ska vara angivna på svenska, men även ord som anger nivån på solskyddsmedlet ska vara på svenska, t.ex. ska produkter med högt använda ordet "Högt" och inte t.ex. engelskans "High"

Proaktivt arbete utvecklar industrin
Genom proaktivt arbete och hög närvaro verkar KoHF för en väl fungerande industri, inte minst i samband med arbetet kring den årliga tillställningen. Arbetet bidrar till att säkerställa trygga produkter från medlemmarna och att produkterna uppfyller de krav som omger dem.

– Juryarbetet är en dynamisk process med fokus på öppen dialog med de tävlande. Vi har fått ett positivt gensvar på våra anmärkningar och dialogen har tagits emot med tacksamhet. Vi ser att utvecklingen går åt rätt håll, medvetenheten och kunskapen ökar bland de tävlande företagen, avslutar Peter.

Om Swedish Beauty Awards

Swedish Beauty Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda tillställning för skönhet och kosmetik. Varje år i april följer hela skönhetsbranschen, som omsätter drygt 20 miljarder kronor bara i Sverige, de svenska nomineringarna av det senaste årets produkter.

Föregående
Föregående

Madelaine Nordstrand om skönhetsbranschens utvecklingsmöjligheter: “I dagsläget finns ett stort utrymme för innovativa idéer”

Nästa
Nästa

Bonnier News i samarbete med Swedish Beauty Awards