Madelaine Nordstrand om skönhetsbranschens utvecklingsmöjligheter: “I dagsläget finns ett stort utrymme för innovativa idéer”

Madelaine Nordstrand är projektledare ut i fingerspetsarna och har gedigen erfarenhet från skönhetsbranschen. Med en bakgrund som produkt- och marknadsföringschef hos en kosmetikdistributör bemästrar hon både sälj- och marknadsfrågor. Madelaine har de senaste tio åren bidragit med uppskattad kompetens hos Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF). Efter föräldraledigheten ser hon nu fram emot att komma tillbaka – med mycket energi och full av idéer. 

Vad gjorde du innan du började på KoHF?
– Jag startade min karriär som produkt- och marknadsföringschef hos en kosmetikdistributör och fick lärdom om allt från lager till kontor. Den erfarenheten har kommit väl till användning när det gäller att förstå branschens aktörer, inleder Madelaine. 

Hur länge har du arbetat med KoHF och Swedish Beauty Awards (SBA)?
– I år blir det 10-årsjubileum! Det var när jag arbetade som produktchef som jag först fick kontakt med Look Good Feel Better (LGFB) – vilket jag tyckte var superspännande. Efter några års kontakt hörde vd på Kemisk Tekniska Företagen (KTF) av sig och undrade om jag ville ta över projektet LGFB.

På vilka sätt har branschen ställt om i och med covid-19?
– En majoritet av branschen har självfallet mött stora utmaningar då ett flertal anpassningar införts. I många fall kan man ställa om istället för att ställa in; evenemang och fysiska kurser blir exempelvis digitala, precis som Swedish Beauty Awards 2020. Detta ställer högre krav på branschens förmåga att vara nytänkande. 

Hur ser du på den generella utvecklingen i branschen?
– Det är svårt att säga med tanke på covid-19, men överlag hoppas jag att våra medlemmar kan och har möjlighet att tänka smart och kreativt; genom att dra ner på utgifter och kostnader blir det lättare att hålla ut. 

Är det något du ser fram emot extra mycket med att komma tillbaka till arbetet efter din föräldraledighet?
– Att komma tillbaka med gasen i botten! I dagsläget finns ett stort utrymme för att implementera nya och innovativa idéer. Jag ser fram emot att få vara en del av den utvecklingen. Nu när våra sminkkurser med Look Good Feel Better har pausats på sjukhusen kikar vi på alternativa lösningar, såsom att ha webbaserade kurser istället. Vi hoppas att vi kan komma igång med kurserna så snart som möjligt. 

Vad slår ditt hjärta extra för?
– Look Good Feel Better såklart! Genom möjligheten att sitta på fler stolar inom KoHF – kopplat till både galan och LGFB – kan vi integrera Beauty Gives Back ännu mer i dagliga frågor.

Tack Madelaine, vi välkomnar dig tillbaka! 

Om Swedish Beauty Awards

Swedish Beauty Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda tillställning för skönhet och kosmetik. Varje år i april följer hela skönhetsbranschen, som omsätter drygt 20 miljarder kronor bara i Sverige, de svenska nomineringarna av det senaste årets produkter.

Föregående
Föregående

Swedish Beauty Awards 2021 är mer än bara handsprit

Nästa
Nästa

Kosmetik- och hygienföretagen kvalitetssäkrar branschen